Intervju med utviklere Torgeir Ous og Marius Maudal

Torgeir Ous og Marius Maudal er to av SammeVeis eksterne utviklere som egentlig er en del av IT-konsulentfirmaet ”Knowit”. Som en lidenskapelig klatrer og over gjennomsnittlig bordtennisspiller har Torgeir mye å tilby i tillegg til at han er en virkelig talentfull utvikler.
Marius bidrar på sin side med sin store kunnskap av IT- og Tech-verden, og ved å lage Oslos beste kaffe. Les mer om de to flinke hoder i følgende blogginnlegg.

 

Torgeir Ous, hva var ditt største prosjekt som du „utviklet/programmerte“ som developer/utvikler?

  • Siden jeg jobber med Android/kotlin, iOS/swift og backend nå vil jeg si SammeVei er det mest omfattende prosjektet jeg har jobbet på.

Hvordan ser en vanlig dag for deg som utvikler i SammeVei ut?

  • Hos SammeVei prøver jeg å finne en god balanse mellom å implementere nye features, men også forbedre gammel kode og struktur i de forskjellige kodebasene. En vanlig dag blir ofte at jeg jobber med ny funksjonalitet som må implementeres i backend, Android og iOS for så å teste dette med test-telefoner. Som regel rekker jeg også å jobbe litt med testing og refaktorering av backend.

Hvilken omtale har Oslos IT- og Tech-verden etter din mening?

  • Oslo har et veldig bra community innen IT. Her finner du makerspaces og startup-incubators og man kan gå på workshops og foredrag hver eneste dag enten om det er internt her hos Knowit eller blant de mange andre utvikler-miljøene her i Oslo.

Over til deg, Marius Maudal:


Hvordan forklarer du lidenskapen din for IT?

  • Det startet som en fascinasjon for datamaskiner og hva de viste og kunne skape, spesielt fordi jeg spilte på både PC og konsoll når jeg var liten. Da jeg var i tenårene så jobbet jeg en del med visualisering i 2D og 3D, modding av spill og programmering på kalkulatoren min. Etter hvert som jeg studerte informatikk og data så ble jeg mer og mer fascinert av hvordan idéer og systemer kan beskrives ved hjelp av programmeringspråk. Man programmerer ofte for reelle resultater, men informatikk har også en filosofisk komponent siden de problemene vi prøver å løse er en modell av virkeligheten.

Hva er de største utfordringene i dag når det gjelder å ”develope” SammeVei-appen?

  • Jeg har ikke jobbet med SammeVei så veldig lenge, så utfordringene for meg er som de ville vært for mange andre prosjekter: Å sette seg inn i nye programmeringsspråk og teknologier. Det meste er kjent fra før av, men SammeVei har sitt eget domene og sin egen løsning som man må forstå for å gjøre den bedre.

Hva tenker du, hvordan kommer digitalisering til å påvirke måten vi jobber?

  •  Jeg skulle likt å vite om alle produkter og tjenester som er i utvikling og som vil bli det neste store, men det har jeg ikke 100% oversikt over. Allikevel så kan jeg se for meg at små, men allikevel vanskelige problemer som f. eks. bildeanalyse ifbm. med radiografi vil kunne løses med teknikker som maskinlæring/AI. Dette er problemer som er hel- eller nesten-digitalisert, men det (har) manglet metodikk for å automatisere selve gjenkjenningen.  Nå har vi muligheten til å lage løsninger for analyse og beslutningstagning av informasjon som tidligere ikke var mulig, og når disse systemene blir tilstrekkelig gode så kan de koples sammen til større systemer. Men tilbake til spørsmålet: Jeg tror digitale verktøy vil gradvis bistå oss mer og mer spesielt i form av bedre verktøy som lar oss aggregere og søke i informasjon, og så ved å automatisere generering av analyse og rapporter. Etter hvert vil dette bli automatisert, og en ansatt kan bruke tiden sin på viktigere ting og bli mer produktiv.

Har du spørsmål til Torgeir Ous og Marius Maudal? Eller vil du finne ut mer om SammeVei?
Ikke nøl med å ta kontakt (
hjelp@sammevei.no) eller med å besøke nettsiden vår (www.sammevei.no).

 

 

Screenshot_1.png

SammeVei på mobilitetsdagen 29.August

Mobilitetsdag 2019 – med Höegh Eiendom på Solli

Torsdag 29.august hadde Viktor fra SammeVei følgende som mål: å skape kunnskap om bruken av og fordelene til og skape interesse for en ny, grønn mobilitetsløsning, nemlig samkjøring.

Det ble grilling (wow – for en burger), litt musikk og ikke minst en morsom SammeVei-quiz med et XXL-gavekort som premie. Vi fikk mange gode spørsmål og tilbakemeldinger fra interesserte ansatte som kom innom SammeVeis stand. Til tross for det dårlig været, ble det noen spennende diskusjoner om samkjøring som transportalternativ, miljøet, bilbruk i Oslo, „mobility as a service“ og mer.

Höegh Eiendom’s mobilitetsdag var spennende og interaktiv for de ansatte. I tillegg til SammeVei var RedBike Sykkelverksted, Maaslev, Hyre og SATS representert.

Fikk du ikke anledning til å snakke med SammeVei under Höegh Eiendom’s mobilitetsdag? Allerede 18. og 19. september finner du oss i anledning av “Åpen dag med fokus på bærekraft og miljø” i Sundtkvartalet samme med KnowIt. Arrangementet skjer i samarbeid med Oslo europeisk miljøhovedstad 2019. Vel møtt!

 

 

Ikke lastet ned SammeVei appen og prøvd samkjøring ennå? Fortvil ikke!

 

Klikk her for SammeVei på iOS og kom i gang

Klikk her for SammeVei på Android og kom i gang

Brakar konkurranse - leaderboard uke 32

One week to go - samkjør, samkjør, samkjør 🚀🎉

Vi gratulerer med de som har lagt ut så mange turer. Som sjåfør får du 50 NOK/dag hvis du oppretter 1 tur om morgen og kvelden i rushtiden. Som passasjer får du 10 NOK hver gang du oppretter 1 tur om morgen og hver gang du oppretter 1 tur om kvelden (i rushtiden). Les mer her.

Denne uken er det Tone Christine Skustad (som sjåfør) og Knut-Åge Amundsen (som passasjerer) som har opprettet flest turer i Buskerud. 

For å kvalifisere deg til trekning av premiene (se nedenfor), må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. 
For tiden leder:

  • Lars Guldbrandsen og Knut-Åge Amundsen

Alle har fortsatt muligheten til å vinne de fine premiene, siden man må ha samkjørt minst 10 ganger.

Det motiverer deg sikkert til å laste opp turer, å få folk rundt deg til å gjøre det samme. Yeah!

Vi ser frem til uke 33 og sier takk for turen. #brakarsamkjørermedsammevei

Her ser du premiene til de som deltar i pilotprosjektet:

  1. Parkeringskreditt (verdt kr15.500)

  2. Gavekort til 12 bilvask (verdt kr 6.000)

  3. Gavekort til 150 L drivstoff fra Circle K eller Shell

  4. Årskort Brakar (verdt kr 13.500)

  5. Gavekort Brakar (verdt kr 6.000)

  6. Gavekort Brakar (verdt kr 3.000)

 

For å kvalifisere deg til trekningen av premiene over, må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. For å kvalifisere deg, må turene dine enten starte og/eller slutte innenfor områdene som omfattes av pilotprosjektet. Områdene er Sigdal, Modum, Krødsherad og omegn.

Brakar konkurranse - leaderboard uke 31

Den første uken i august er over - to uker til kampanjens slutt 🚀🎉

Vi gratulerer med de som har lagt ut så mange turer. Som sjåfør får du 50 NOK/dag hvis du oppretter 1 tur om morgen og kvelden i rushtiden. Som passasjer får du 10 NOK hver gang du oppretter 1 tur om morgen og hver gang du oppretter 1 tur om kvelden (i rushtiden). Les mer her.

Denne uken er det Lars Guldbrandsen (som sjåfør), Jan Ivar Pettersen (som passasjerer) som har opprettet flest turer i Buskerud. 

For å kvalifisere deg til trekning av premiene (se nedenfor), må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. 
For tiden leder (men de andre henter seg):

  • Lars Guldbrandsen og Knut-Åge Amundsen

Alle har fortsatt muligheten til å vinne de fine premiene, siden man må ha samkjørt minst 10 ganger.

Det motiverer deg sikkert til å laste opp turer, å få folk rundt deg til å gjoøre det samme. Yeah!

Vi ser frem til uke 32 og sier takk for turen. #brakarsamkjørermedsammevei

Her ser du premiene til de som deltar i pilotprosjektet:

  1. Parkeringskreditt (verdt kr15.500)

  2. Gavekort til 12 bilvask (verdt kr 6.000)

  3. Gavekort til 150 L drivstoff fra Circle K eller Shell

  4. Årskort Brakar (verdt kr 13.500)

  5. Gavekort Brakar (verdt kr 6.000)

  6. Gavekort Brakar (verdt kr 3.000)

 

For å kvalifisere deg til trekningen av premiene over, må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. For å kvalifisere deg, må turene dine enten starte og/eller slutte innenfor områdene som omfattes av pilotprosjektet. Områdene er Sigdal, Modum, Krødsherad og omegn.

Milepæl: 10'000 brukere - Pelin Smines, CEO i SammeVei, forteller

25.juli, 23.24 skjedde det: SammeVei har passert en milepæl! 10 000 brukere har nå lastet ned SammeVei-appen – Ti tusen takk til dere alle!

Image+from+iOS.jpg

Vi stilte Pelin Smines fem spørsmål. Pelin tok over som dagligleder i april i år for Rasmus Myklebust, som nå fungerer som styreleder. Hun har lang erfaring innen mobilitet og var med på å starte en samkjøringstjeneste i Tyrkia. På LinkedIn beskriver hun seg selv som en kreativ tenker og løsningsleverandør. Nå kan også dere bli kjent med henne og lese hva hun tenker om det magiske nummeret 10 000 – det lover godt. Over til spørsmålene:

Hvordan hoppet du fra en karriere i Tyrkia til å bli dagligleder i SammeVei AS? 

  • Før SammeVei startet og jobbet jeg med en lignende tjeneste i Istanbul. Jeg jobbet der i seks år og løsningen vi utviklet fikk EU-finansiering og muliggjorde oss å gjennomføre en rekke spennende pilotprosjekter i flere europeiske byer, deriblant Stockholm, Madrid og Brussel. Erfaringen og nettverket mitt førte meg til slutt til min nåværende posisjon i SammeVei. Resten er, som de sier, historie.

Hvordan skiller Tyrkia og Norge seg når det gjelder samkjøring?

cropped_profile_photo_720.jpg
  • Det finnes nesten ingen fellestrekk! I Tyrkia er det å skape tillitt hos brukerne en stor utfordring. Folk stoler rett og slett ikke på hverandre. Myter som at «enhver fremmed jeg samkjører med stjeler nyrene mine» florerer blant pendlere. For å takle dette, la vi stor vekt på profilvisning og rating.  I Norge stoler folk i mye større grad på hverandre. Pendlernes barriere til å samkjøre med en «fremmed» nabo eller kollega til jobb er mye lavere her.

    I Istanbul er det ingen insentiver til å prøve samkjøring for en sjåfør, i motsetning til Oslo. Eksempelvis finnes det ikke kollektivfelt der elbilister med passasjer får tilgang. Her er det et stor pluss for elbilister i Norge.

    En fordel med Istanbul er at det er enkelt å tiltrekke seg passasjerer, ettersom offentlig transport aldri er den beste løsningen for å komme seg fra A til B på. Pendlere flest må bytte transportmiddel mange ganger, hvis de i det hele tatt kommer seg på de overfylte bussene og togene. I Istanbul var en av hovedmotivasjonene til å prøve samkjøring at det var betraktelig mye mer komfortabelt enn å ta offentlig transport. Passasjerer har stor betalingsvilje for den ekstra komforten. En utfordring her er at pendlere flest allerede har månedskort og ønsker naturligvis ikke å betale dobbelt for samme tur. Derfor jobber vi nå med å koble samkjøring til det offentlige transportsystemet, slik at pendlere med én og samme billett både kan ta buss og kjøre sammen.

    Men det er en ting som er felles for samkjøring i Istanbul og Norge: Pendlere ønsker raske, komfortable, billige og individuelle mobilitetstjenester. Ulike metoder, men samme mål.

Hva fascinerer deg med mobilitet?

  • Mobilitet er kanskje bransjen som drar størst nytte av de teknologiske fremskrittene innen i mobilplattformer, betalingssystemer, stedstjenester og kjøretøyteknologi. Jeg er fascinert av den akselererte utviklingen av autonome kjøretøy for kollektivtransporten. Autonome kjøretøy utvikles ikke med et mål om å ha én person per bil, de er laget for samkjøring. Når autonome kjøretøy har blitt til normen, vil disse kunne deles via apper og tilpasse seg pendlernes reisebehov i sanntid, fremfor tradisjonelle, faste ruter som dagens busser. De vil være etterspørselsresponsive (demand responsive). SammeVei er en overgangstjeneste fra konvensjonell samkjøring til en etterspørselsstyrt offentlig transport – og det er det som fasciner meg mest!

    Autonome kjøretøy, underholdningsmiljøet i disse kjøretøyene og ulike mobilitetsapper vil gjøre bileierskap mindre relevant for folk flest. Reisetiden vil gå ned og komforten opp, samtidig som det blir mindre trafikk på veiene. I fremtiden vil vi ikke lenger kjøre alene i bil. På en måte har vi selvkjørende biler allerede! Bare med naboer og kollegaer som deler en felles sjåfør.
    Jeg drømmer om en skikkelig nær framtid hvor vi ikke eier biler for vår daglige pendling, men hvor vi kjører fantastiske sportsbiler for den ultimate kjøreopplevelse i vår fritid. Jeg håper mange kan være pragmatiske nok til å slippe bileierskap, til å samkjøre og ikke minst til å hevde sin fritid!

 10.000 onboarded users - hva betyr dette tallet for selskapet SammeVei AS?

  • Vi snakket om forskjeller mellom Istanbul og Oslo angående samkjøring. Hovedforskjellen er tallene. I Istanbul er det to millioner registrerte privatbiler og seks millioner pendlere hver dag. Derfor er det ikke veldig vanskelig å nå tusenvis av brukere på kort tid. I Oslo er det rundt 300 000 pendlere og mer enn 250 000 privatbiler. Busser har omtrent 50% belegg med passasjerer. Tallene favoriserer ikke rask vekst innen samkjøring. Men å se etterspørselen fra 10 000 brukere er veldig oppmuntrende når det gjelder det vi sikter mot: Å levere et bærekraftig og befriende transportalternativ til nordmenn! Bærekraftig: fordi vi kan bruke den eksisterende infrastrukturen, eksisterende kjøretøy og øke belegg for disse kjøretøyene, redusere trafikkaos og forurensning og oppnå nullvekstmålet på CO2-utslipp. Befriende: Fordi jo flere som bruker, jo flere alternativer for transport er garantert. Folk trenger ikke å tvinge seg til å passe inn i planlagt transporttjeneste når de forlater bilen sin hjemme, de kan bare samkjøre med en kollega eller nabo. Det er veldig oppmuntrende å se at 10 000 mennesker allerede har sett betydningen bak ridesharing-konseptet. 

 Hva betyr dette tallet for deg selv?

  • Siden jeg er vant til et større antall fra Istanbul, tar det litt tid for meg å kalibrere forventningene og observasjonene mine. Men 10 000 er definitivt et imponerende tall! Jeg er superspent og motivert for fremtiden! Jeg føler at jeg har investert i riktig arbeidsfelt for å realisere mine mål! Jeg vil bare bidra mer i ”demand driven” transportvirksomhet for å bygge mer spenstige og selvforsynende samfunn.

     

Har du spørsmål til Pelin Smines? Eller vil du finne ut mer om SammeVei?
Ikke nøl med å ta kontakt (
hjelp@sammevei.no) eller med å besøke nettsiden vår (www.sammevei.no).

Brakar konkurranse - leaderboard uke 30

Siste uke i juli startet nå - forrige uke kunne vi feire en rekord 🚀🎉

Vi gratulerer med de som har lagt ut så mange turer. Som sjåfør får du 50 NOK/dag hvis du oppretter 1 tur om morgen og kvelden i rushtiden. Som passasjer får du 10 NOK hver gang du oppretter 1 tur om morgen og hver gang du oppretter 1 tur om kvelden (i rushtiden). Les mer her.

Denne uken er det Fartein Hope (som sjåfør), Labi Iballi og Knut-Åge Amundsen (begge to som passasjerer) som har opprettet flest turer i Buskerud. 

For å kvalifisere deg til trekning av premiene (se nedenfor), må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. 
For tiden leder (men de andre henter seg):

  • Lars Guldbrandsen og Knut-Åge Amundsen

Alle har fortsatt muligheten til å vinne de fine premiene, siden man må ha samkjørt minst 10 ganger.

Som vi skrevet oppe kunne vi feiere en rekord - nemlig at 14 turer i Buskerud area ble gjennomfoørt forrige uke. Fantastisk 🎉😃

Det motiverer deg sikkert til å laste opp turer, å få folk rundt deg til å gjoøre det samme. Yeah!

Vi ser frem til uke 31 og sier takk for turen. #brakarsamkjørermedsammevei

Her ser du premiene til de som deltar i pilotprosjektet:

  1. Parkeringskreditt (verdt kr15.500)

  2. Gavekort til 12 bilvask (verdt kr 6.000)

  3. Gavekort til 150 L drivstoff fra Circle K eller Shell

  4. Årskort Brakar (verdt kr 13.500)

  5. Gavekort Brakar (verdt kr 6.000)

  6. Gavekort Brakar (verdt kr 3.000)

 

For å kvalifisere deg til trekningen av premiene over, må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. For å kvalifisere deg, må turene dine enten starte og/eller slutte innenfor områdene som omfattes av pilotprosjektet. Områdene er Sigdal, Modum, Krødsherad og omegn.

Brakar konkurranse - leaderboard uke 29

Heisann - nå er vi allerede midt i kampanjen 🚙🍀

Vi gratulerer med de som har lagt ut så mange turer. Som sjåfør får du 50 NOK/dag hvis du oppretter 1 tur om morgen og kvelden i rushtiden. Som passasjer får du 10 NOK hver gang du oppretter 1 tur om morgen og hver gang du oppretter 1 tur om kvelden (i rushtiden). Les mer her.

Denne uken er det Anders Kjøll (som sjåfør) og Knut-Åge Amundsen (som passasjer) som har opprettet flest turer i Buskerud. 

For å kvalifisere deg til trekning av premiene (se nedenfor), må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. 
For tiden leder (men de andre henter seg):

  • Lars Guldbrandsen og Knut-Åge Amundsen

Alle har fortsatt muligheten til å vinne de fine premiene, siden man må ha samkjørt minst 10 ganger.

Hva betyr det for deg?
At du best fortsetter å laste opp turer, å motivere folk rundt deg og å gjennomføre turene. Yeah!

Vi ser frem til uke 29 og sier takk for turen. #brakarsamkjørermedsammevei

Her ser du premiene til de som deltar i pilotprosjektet:

  1. Parkeringskreditt (verdt kr15.500)

  2. Gavekort til 12 bilvask (verdt kr 6.000)

  3. Gavekort til 150 L drivstoff fra Circle K eller Shell

  4. Årskort Brakar (verdt kr 13.500)

  5. Gavekort Brakar (verdt kr 6.000)

  6. Gavekort Brakar (verdt kr 3.000)

 

For å kvalifisere deg til trekningen av premiene over, må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. For å kvalifisere deg, må turene dine enten starte og/eller slutte innenfor områdene som omfattes av pilotprosjektet. Områdene er Sigdal, Modum, Krødsherad og omegn.

Brakar konkurranse - leaderboard uke 28

Hvordan er sommeren din? I Buskerud er denne sommeren spesielt fin.

Også i etter tre uker med pilotprosjektet med Brakar gratulerer vi med de som har lagt ut mange turer. Som sjåfør får du 50 NOK/dag hvis du oppretter 1 tur om morgen og kvelden i rushtiden. Som passasjer får du 10 NOK hver gang du oppretter 1 tur om morgen og hver gang du oppretter 1 tur om kvelden (i rushtiden). Les mer her.

Denne uken er det Barbro Holmgren (som sjåfør) og Knut-Åge Amundsen (som passasjer) som har opprettet flest turer i Buskerud. 

For å kvalifisere deg til trekning av premiene (se nedenfor), må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. 
For tiden leder (men de andre henter seg):

  • Simen Guldbrandsen og Olga Grønvold

Alle har fortsatt muligheten til å vinne de fine premiene, siden man må ha samkjørt minst 10 ganger.

Hva betyr det for deg?
At du best fortsetter å laste opp turer, å motivere folk rundt deg og å gjennomføre turene. Yeah!

Vi ser frem til uke 29 og sier takk for turen. #brakarsamkjørermedsammevei

Her ser du premiene til de som deltar i pilotprosjektet:

  1. Parkeringskreditt (verdt kr15.500)

  2. Gavekort til 12 bilvask (verdt kr 6.000)

  3. Gavekort til 150 L drivstoff fra Circle K eller Shell

  4. Årskort Brakar (verdt kr 13.500)

  5. Gavekort Brakar (verdt kr 6.000)

  6. Gavekort Brakar (verdt kr 3.000)

 

For å kvalifisere deg til trekningen av premiene over, må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. For å kvalifisere deg, må turene dine enten starte og/eller slutte innenfor områdene som omfattes av pilotprosjektet. Områdene er Sigdal, Modum, Krødsherad og omegn.

Brakar.no1.png

Brakar konkurranse - leaderboard uke 27

Postgirobygget synger: “Da er det sommer på jorda” og vi synger med dem.

Pilotprosjektet med Brakar er fullt i gang og vi gratulerer med de som har lagt ut mange turer. Som sjåfør får du 50 NOK/dag hvis du oppretter 1 tur om morgen og kvelden i rushtiden. Som passasjer får du 10 NOK hver gang du oppretter 1 tur om morgen og hver gang du oppretter 1 tur om kvelden (i rushtiden). Les mer her.

Denne uken er det Nina Heiser (som sjåfør) og Anders Kjøll (som passasjer) som har opprettet flest turer i Buskerud. 

Gratulerer også med de første gjennomførte turene. Fordi for å kvalifisere deg til trekning av premiene (se nedenfor), må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. 
For tiden leder:

  • Simen Guldbrandsen og Olga Grønvold

Men siden man må ha samkjørt minst 10 ganger har alle fortsatt muligheten til å vinne de fine premiene.

Hva betyr det for deg?
At du best fortsetter å laste opp turer, å motivere folk rundt deg og å gjennomføre turene. Yeah!

Vi ser frem til uke 28 og sier takk for turen. #brakarsamkjørermedsammevei

Her ser du premiene til de som deltar i pilotprosjektet:

  1. Parkeringskreditt (verdt kr15.500)

  2. Gavekort til 12 bilvask (verdt kr 6.000)

  3. Gavekort til 150 L drivstoff fra Circle K eller Shell

  4. Årskort Brakar (verdt kr 13.500)

  5. Gavekort Brakar (verdt kr 6.000)

  6. Gavekort Brakar (verdt kr 3.000)

 

For å kvalifisere deg til trekningen av premiene over, må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. For å kvalifisere deg, må turene dine enten starte og/eller slutte innenfor områdene som omfattes av pilotprosjektet. Områdene er Sigdal, Modum, Krødsherad og omegn.

IMG_5970 (1).PNG

Brakar konkurranse - leaderboard uke 26 

Wow - den første uken og allerede så mange turer som ble opprettet! Dette er hvordan samkjøring blir gøy.

Gratulerer med de som har lagt ut mange turer. Som sjåfør får du 50 NOK/dag hvis du oppretter 1 tur om morgen og kvelden i rushtiden. Som passasjer får du 10 NOK hver gang du oppretter 1 tur om morgen og hver gang du oppretter 1 tur om kvelden (i rushtiden). Les mer her.

For tiden har Olav Skinnes (som sjåfør) og Kristoffer Svalastog Skinnes (som passasjer) opprettet flest turer i  Krødsherad. I Sigdal er det Geir Evju (som sjåfør) og Knut Åge Amundsen (som passasjer). Og i Modum Monja Østli (som sjåfør) og Tarjei Berg (som passasjer). 

Gratulerer også med de første gjennomførte turene. Fordi for å kvalifisere deg til trekning av premiene (se nedenfor), må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. 
For tiden er:

  • Simen Guldbrandsen og Olga Grønvold i spissen.

Men de har ikke ennå samkjørt 10 ganger og Lars Guldbrandsen, Knut-Åge Amundsen Vegard L. Tandberg og Marta Ueland skal snart gjennomføre de første turene. 

Hva betyr det for deg?
At du best fortsetter å laste opp turer, å motivere folk rundt deg og å gjennomføre turene. Yeah!

Vi ser frem til uke 27 og sier takk for turen. #brakarsamkjørermedsammevei

Her ser du premiene til de som deltar i pilotprosjektet:

  1. Parkeringskreditt (verdt kr15.500)

  2. Gavekort til 12 bilvask (verdt kr 6.000)

  3. Gavekort til 150 L drivstoff fra Circle K eller Shell

  4. Årskort Brakar (verdt kr 13.500)

  5. Gavekort Brakar (verdt kr 6.000)

  6. Gavekort Brakar (verdt kr 3.000)

 

For å kvalifisere deg til trekningen av premiene over, må du gjennomføre minst 10 samkjøringer. For å kvalifisere deg, må turene dine enten starte og/eller slutte innenfor områdene som omfattes av pilotprosjektet. Områdene er Sigdal, Modum, Krødsherad og omegn.

Screenshot+2019-06-20+at+07.58.38.png

SammeVei på Drømtorp-dagen, juni 2019

Dato: Torsdag 6.juni

Sted: Ski Næringspark

Arrangement: Drømtorp-dagen 

Drømtorp-dagen startet med en interessant tale fra Karl Erik Navestad om Ski næringspark og dens framtid. Neste mann ut på scenen var Freddy Kjensmo med „humor fra scenen“ som holdt et morsom foredrag om hvorfor mindre motivasjon i hverdagen fører til et lykkelig liv, til stor applaus fra publikum. Han la grunnlaget for en avslappet, god atmosfære for alle deltakerne. Etter en pause med god mat og drikke ble SammeVei introdusert på scenen. Der fortalte Moritz om en fremtid med mindre kø, mer tid i hverdagen og samkjøring som reelt transportalternativ. Presentasjonen la opp til diskusjon og vi fortsatte samtalen med interesserte deltakere i etterkant.

SammeVei testet også deltakernes kunnskap om bilbruk og samkjøring, med en morsom vir, og premierte vinneren med et gavekort fra XXL

Videre ble det arrangert en minigolfkonkurranse, en tradisjon på Drømtorp-dagen, og det ble servert god kaffe fra en dedikert kaffebil.

Drømtorp-dagen var spennende, interaktiv og lærerik for både oss og de ansatte ved Ski næringspark.

Ikke lastet ned SammeVei-appen og prøvd samkjøring ennå? Fortvil ei, vi har en gratis versjon liggende klar til deg herunder!

 

Klikk her for SammeVei på iOS og kom i gang

Klikk her for SammeVei på Android og kom i gang

 

Ny Android-versjon - Last ned og sjekk ut hva er nytt

HVA ER NYTT KUN PÅ ANDROID Versjon 5.3.0?

·      Husker du bilene og personene vi viser i kartet? Nå kan du klikke på dem for mer informasjon og se hvor pendlere rundt deg ønsker å samkjøre. Neste steg blir å la deg booke en tur på denne måten, stay tuned!

 

·      Informasjonen passasjerer ser når sjåføren er på vei, er oppdatert.

 

·      Vi har forbedret vår in-app kundeservice. Send oss en melding og vi tar kontakt med deg!

 

·      Vi har gjennomført en omfattende dugnad og kvittert ut en rekke irriterende bugs og gjort appen mer stabil. Takk til alle som sender inn tilbakemelding!

 

Noe vi kan bli bedre på? Ta kontakt med oss på hjelp@sammevei.no.

SammeVei 5.3.0 er nå tilgjengelig for nedlastning for Android.

 

Takk for at du samkjører og god tur!

Oppdatering for SammeVei appen – hva er nytt?

Kjære samkjørere. Takk for at dere bruker SammeVei! Vi prøver å forbedre oss hver dag og jobber daglig med å gjøre appen mer brukervennlig og stabil. Vi setter stor pris på alle tilbakemeldingene. Samme med våre brukere finner vi ut hvilke ting vi må fikse og hvilke nye funksjonaliteter vi ønsker å lage til.

Hva er nytt i versjon 4.5.0?

·      Husker du bilene og personene vi viser i kartet? Nå kan du klikke på dem for mer informasjon og se hvor pendlere rundt deg ønsker å samkjøre. Neste steg blir å la deg booke en tur på denne måten, stay tuned!

 

·      In-app kundeservice: Noe du lurer på eller trenger hjelp med? Vi har nå lagt til rette for en in-app kundechat. Her kan gi oss tilbakemelding og stille spørsmål, uten å forlate appen. Vi ser frem til å høre fra deg!

 

·      Vi har gjennomført en omfattende dugnad og kvittert ut en rekke irriterende bugs og gjort appen mer stabil. Takk til alle som sender inn tilbakemelding!

 

SammeVei 4.5.0 er nå tilgjengelig for nedlastning for iOS.

 

Skaff deg den NYESTE VERSJON!

Update Innovasjonsprosjekt

Vår visjon: ett helhetlig mobilitetstilbud

SammeVei har siden i fjor vært involvert i et spennende innovasjonsprosjekt som ser på potensialet og mulighetene til å tilføye samkjøring til det eksisterende kollektivtilbudet. Hensikten er å gi passasjerer tilgang til både offentlig transport og samkjøring, med én og samme billett.

Som et første steg i koblingen mot offentlig transport, startet vi i januar ordning der passasjerer med gyldig måneds-/årskort samkjører gratis. Kjør sammen med SammeVei og få refundert det du bruker opp til kr 500 per måned. I praksis betyr det 14 ganger gratis skyss på arbeidsreisen!

*Slik kommer også du i gang med gratis samkjøring:*

1. Send inn en kopi av ditt gyldige månedskort til hjelp@sammevei.no

2. Opprett turer i SammeVei-appen og spør om skyss på arbeidsreisen din

3. Få refundert samkjøringskostnadene en gang i måneden

Dette kaller vi en god deal :sonnenbrille:

God tur!

SammeVei teamet

Mobinext.jpg

Aktiv mobilitetsdag på HaseLinje

Screenshot 2019-05-31 at 13.00.05.png

En solfylt formiddag like før 17. mai inviterte vi på HasleLinje til mobilitetsdag utenfor Karvesvingen 2. Bakteppet var Oslos status som europeisk miljøhovedstad i 2019. Målet var å inspirere folk på Hasle til økt engasjement rundt miljøvennlig og helsefremmende transport. Med på laget hadde vi selveste Robert Mohr fra Tyskland, mannen som i 2017 satt rekorden for verdens lengste reise på en elektrisk sykkel da han syklet jorden rundt. I tillegg kom flere lokale aktører, blant annet Buddy Bike, samkjøringsaktøren Samme Vei, sykkelreparatører fra Fossheim og bysykkelrepresentanter fra Bymiljøetaten. I tillegg stilte Sterk Helse med treningstips og Pipa Cafe bød på lunsj sammen med De Tre Stuer.

Mobilitetsdag 2019 - HasleLinje

SammeVei på stand hos Höegh Eiendom ved HasleLinje

Onsdag 15.mai samkjørte Moritz og Viktor fra SammeVei til HasleLinje’s mobilitetsdag med følgende som mål: å skape kunnskap om bruken av og fordelene til og skape interesse for en ny, grønn mobilitetsløsning, nemlig samkjøring.

Det ble grilling, DJ og ikke minst et morsomt SammeVei-quiz med en el-sparkesykkel som premie. Mange interesserte ansatte kom innom SammeVeis stand meg gode spørsmål og tilbakemelding. Det ble diskutert samkjøring som transportalternativ, miljøet, bilbruk i Oslo, „mobility as a service“ og mer.

Hasle Linje’s mobilitetsdag var spennende og interaktiv for de ansatte. I tillegg til SammeVei var Fossheim Sykkelservice, BuddyBike, Bymiljøetaten og STERK: Helse, Trening og Kompetanse representert.

Fikk du ikke anledning til å snakke med SammeVei under Hasle Linje’s mobilitetsdag? Allerede 6. juni finner du oss i anledning av Ski næringspark Drømtrop’s mobilitetsdag, der du finner oss både på hovedscenen og på stand. Vel møtt!

Har din bedrift lignende arrangementer planlagt i tiden fremover, eller ønsker din bedrift å lære med om samkjøring og hvordan man kommer i gang med? Kontakt oss for en uforpliktende prat her

Ikke lastet ned SammeVei appen og prøvd samkjøring ennå? Fortvil ikke!

Klikk her for SammeVei på iOS og kom i gang

Klikk her for SammeVei på Android og kom i gang

Kombinasjon av samkjøring og offentlig transport

Selvkjørende biler alene vil ikke bidra til å nå klimamål, men i kombinasjon med samkjøring vil 7% av dagens bilpark være tilstrekkelig for å dekke alle reiser i rushtrafikken, viser en fersk studie gjennomført av COWI Norge og PTV Group Global.

Ruter åpner opp for for offentlig-kommersielt samarbeid på tvers av transportløsninger

“Det er nettopp koblingen mellom kollektivtransport og nye transportløsninger som vil gi det ønskede resultatet, sier SammeVeis Rasmus Myklebust.

Lese hele saken på Shifter 🚀🚀🚀